Dřep. Teď!

Celistvost: mysl, srdce a tělo v souladu

Blíží se jaro a tak je čas zobudit a uvolnit tělo po zimě. Pokud chcete zlepšit svoji pohyblivost, držení těla i všeobecné zdraví a v podstatě u toho „nic nedělat“, mám pro vás zajímavé a hodně jednoduché (ne)cvičení.

Hluboký nebo „asijský“ dřep je pozice, ve které kdysi lidé odpočívali a i dnes tak můžete v Asii nebo Africe vidět lidi, kteří tak čekají na zastávce, hrají kostky nebo pletou koše. V Evropě jsme na to zapomněli s vynálezem židle a přínosy této pozice se k nám vracejí oklikou přes čínskou medicínu, různé pohybové aktivity inspirované bojovými uměními a také bosonohé běžce. Ta pozice je tak přirozená, že malé děti ji běžně používají (a je důležitým krokem ve vývoji jejich držení těla).

A k čemu je to dobré pro dospělé? Pravidelné spočinutí v této pozici přináší uvolněné a silnější nohy, živé pánevní dno, úlevu od bolestí zad, lepší držení těla, lepší trávení, vylučování a cirkulaci krve… tedy vlastně všechno, co potřebujeme.

Jak na to?

A jak na to? Pohybový kouzelník Ido Portal vytvořil výzvu „squat 30/30″, která vám pomůže tuto pozici prozkoumat opravdu do „hloubky“. 30 dní bez přestávky – každý den 30 minut v hlubokém dřepu (těch 30 minut může být s přestávkami rozložené do celého dne). Prostě si dřepnete, když máte chuť – odpočinek od počítače v práci, večer u televize, u hraní s dětmi…

První dny to možná bude těžké – mně trvalo 3 dny, než jsem dal za den pohodlně 30 minut. Do ničeho jsem se netlačil, první den jsem dal pár minut, pak trochu více… Spočátku mě to převažovalo v dřepu dozadu, tak jsem se držel gauče. A pak jsem začal svých oficiálních 30/30.

Už je to přes rok, co jsem to absolvoval poprvé a během toho měsíce mi každých 5-6 dnů povolila jiná část těla (lýtky, záda, kříž…). Ačkoliv jsem zvyklý na pohyb a dělal jsem v životě hodně různých cvičení, hluboký dřep mě hodně posunul. A přitom je to v podstatě odpočinek.

Takže za ten rok jsem si těch 30 dnů s různými obměnami (viz. video na konci článku) ještě pár krát zopakoval.

Zkuste to a uvidíte sami. Inspiraci a podporu můžete načerpat i ve facebookové skupině na toto téma, dřepí tam aktuálně kolem 14 tisíc lidí.

Pravidla výzvy jsou jednoduchá

  1. Během 30-ti dnů ani jeden nevynechte.
  2. Uvolněná páteř – není zapotřebí snažit se zůstat rovně nebo s neutrální páteří. Je to ODPOČINKOVÁ pozice.
  3. Vzdálenost mezi chodidly – asi na šířku ramen, ale to záleží na každém a chce to zkoušet – cílem by měla být maximální hloubka a uvolnění.
  4. Jak moc by měly být chodidla vytočené ven a nebo by měly mířit dopředu? Nenechte si od nikoho namluvit JEDINOU dokonalou pozici – záleží na každém a chce to zkoušet – cílem by měla být maximální hloubka a uvolnění. A také je dobré dodržovat pravidlo, že kolena míří do směru chodidel – tedy že vaše nohy se nekroutí a neprolamují dovnitř v kolenách a kotnících.
  5. Bolest nebo nepříjemné napětí v kolenou nebo v bocích? Vstaňte a trochu se projděte. Zase jděte do dřepu a pokračujte po malých časových intervalech po celý den.
  6. Boty? Nejlepší je být naboso. Druhé nejlepší – minimální boty (boty s ultratenkou podrážkou).
  7. Pokud je to možné, udržte paty na zemi. Když to nejde, zkuste malou podložku pod paty, dokud nezískáte dostatečnou pohyblivost, abyste měli nohy na zemi na plocho. Pokud vás to převažuje vzad jen mírně, chytněte se něčeho (stolu, židle…). Ideální je, když udržíte hmotnost těla uprostřed svých chodidel nebo trochu více dopředu.
  8. Jak se pozná dobrý dřep? Až budete unavení ze stání, tak si dřepnete a ne obráceně! Dokonce si můžete udělat v kanceláři dvě pracovní místa – chvíli sedět za stolem a chvíli u počítače dřepět.
  9. Jak hluboký by měl dřep být? Je jen jediná odpověď – HLUBŠÍ.

Podívat se můžete také na názorné video (je anglicky, ale připravuji vlastní):

Další informace o tomto dřepu

 

A jak s tím pokračovat, když vám dřep bude pohodlný?

 

Jen to natahování dělejte na začátku pomalu a jemně, ten pán to už před tím dělal. :)

První verzi tohoto článku jsem psal asi před rokem na blog projektu Cesta pravého muže. Tato verze je aktualizována o pár postřehů, které jsem o té doby získal.

Více informací o programu Cesta pravého muže najdete na mém rozcestníku.

Sdílej článek:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this page